www.BCEikenlo.be - Forum

Forum van badmintonclub Eikenlo
Het is nu do maart 28, 2024 6:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Foto's
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2006 9:56 am 
Offline
Recreant

Geregistreerd: do jun 02, 2005 4:01 pm
Berichten: 43
Bij het bekijken van foto's die genomen zijn tijdens sommige evenementen, zoals clubfeest, stel ik mij de vraag waarom er op de foto het teken van copyright en BC Eikenlo staat. Wil men daarmee aanduiden dat de foto eigendom is van de club en niet mag gebruikt worden zonder eerst te vragen? En aan wie stelt men dan de vraag? Mijn vraag is om dit weg te laten, en dit om toe te laten een foto die men wil opslaan op te slaan zonder de tekst.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2006 1:36 am 
Offline
Recreant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 10, 2006 6:45 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Adegem
Beste,

Als webmaster van enkele grote websites weet ik maar al te goed waarom dit gedaan wordt en vindt ook dat men het volste recht heeft om dit te doen. Elke foto die een gebruiker op het internet plaatst valt onder het auteursrecht, wat ook normaal is want de persoon of organisatie heeft de foto gemaakt en zien die dan ook niet graag verschijnen of gekopieerd worden door anderen. Ik snap dus ook niet dat je hierrond zit te vitten.

Groeten Sander

_________________
Vancanneyt Sander
Spacepage.be - Ontdek het heelal
Poollicht.be - Real-time poollicht en zonneactiviteit
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Privacy
BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2006 9:49 am 
Offline
Recreant

Geregistreerd: do jun 02, 2005 4:01 pm
Berichten: 43
Naar ik ook meen te weten is er nog een wet op de privacy. Als men een foto van een persoon op het internet wil zetten moet dit eerst gevraagd worden. Dus er is auteursrecht en er is de privacywet. Als men het auteursrecht wil toepassen dan ook het recht op privacy. We zijn een badmintonclub en ik denk niet dat de maker van die beelden er zijn brood moet mee verdienen. Dus waarom beroep doen op de auteurswet?
En wat als ik zeg dat alle foto's waar ik op te zien ben van de site moeten? Wet op de privacy.
Dus de één mag alles en de andere niets. Is dit nu ook vitten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Privacy
BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2006 10:00 am 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 10:59 am
Berichten: 323
Woonplaats: Adegem
gilbert schreef:
Naar ik ook meen te weten is er nog een wet op de privacy. Als men een foto van een persoon op het internet wil zetten moet dit eerst gevraagd worden. Dus er is auteursrecht en er is de privacywet. Als men het auteursrecht wil toepassen dan ook het recht op privacy. We zijn een badmintonclub en ik denk niet dat de maker van die beelden er zijn brood moet mee verdienen. Dus waarom beroep doen op de auteurswet?
En wat als ik zeg dat alle foto's waar ik op te zien ben van de site moeten? Wet op de privacy.
Dus de één mag alles en de andere niets. Is dit nu ook vitten?


Gilbert,

mag ik u eraan herinneren, dat ik bij het oprichten van de website, een formulier heb gemaakt waarop stond dat foto's mogen gepubliceerd worden op de website, en dat ook jij zo'n formulier hebt ondertekend.
(Mocht u alsnog bezwaar daar tegen hebben dan haal ik de foto's waar jij op staat wel af, en zal er dan opletten dat u niet meer op foto's verschijnt)

_________________
Beter één racket in de hand dan ... geen hand !!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 23, 2006 10:20 am 
Offline
Recreant

Geregistreerd: do jun 02, 2005 4:01 pm
Berichten: 43
Dag Geert,

Graag een afschrift van dit papier.
Maar waarom is het zo moeilijk om een fotoalbum aan te leggen, zie Telenet en nog andere. Dan kunnen de leden zelf hun foto's laten bijmaken.
Pas eventueel het systeem van Kim toe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 29, 2006 10:32 pm 
Offline
Recreant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 10, 2006 6:45 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Adegem
galerijsysteem is implementeerbaar, maar na een tijd vreet dat webruimte.
En aangezien hier beperkte webruimte is kunnen we dit dus niet aanraden.
Met 50mb kan je weinig doen, een webspace van 1GB kan je al redelijk wat mee doen. Groot verschil...

Kijk, als je de foto's waar jij op staat weg wilt, dan stuur je idd een mail of wordt je onherkenbaar gemaakt op de foto. Indien de persoon weigert dit te doen kan je dit aanvechten in de rechtbank van eerste aanleg waarbij boetes van 500€ per dag per maal dat de foto is weergegeven kunnen vallen.
Echter werd er een document ondertekend, dat u dus ook heeft gedaan, dat foto's mochten gepubliceerd worden. Dit officieel document staat dus toen dat foto's mogen gepubliceerd worden en sta jij dus helemaal nergens, behalve een gepeperde rekening voor de kosten van de rechtbank.

_________________
Vancanneyt Sander
Spacepage.be - Ontdek het heelal
Poollicht.be - Real-time poollicht en zonneactiviteit
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2006 10:34 am 
Offline
Recreant

Geregistreerd: do jun 02, 2005 4:01 pm
Berichten: 43
Hallo unlivingsava,

Waarop baseert u zich om te zeggen dat ik een document ondertekend heb? Op wat Geert schrijft? Niet te voorbarig zijn, ik heb een afschrift gevraagd, zie vorig bericht.
Kwestie van een fotoalbum. Beperkte ruimte, wel bij Damme gaat dit wel, dus dat men daar een navraag doet. De webmaster speelt ook in deze club. Waar een wil is is een weg maar men moet willen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2006 11:35 am 
Offline
C2-Speler
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 20, 2005 4:19 pm
Berichten: 181
Woonplaats: Adegem
gilbert schreef:
Hallo unlivingsava,

Waarop baseert u zich om te zeggen dat ik een document ondertekend heb? Op wat Geert schrijft? Niet te voorbarig zijn, ik heb een afschrift gevraagd, zie vorig bericht.
Kwestie van een fotoalbum. Beperkte ruimte, wel bij Damme gaat dit wel, dus dat men daar een navraag doet. De webmaster speelt ook in deze club. Waar een wil is is een weg maar men moet willen.



Eerst en vooral is er daadwerkelijk zo papiertje, kheb het indertijd zelf onder uw neus geduwd ;) en Geert heeft der kopieken van gemaakt en tzit in zijne sportzak dus als ge nog keer langskomt kundet altijd vragen éh, dan is da misverstand ook weer opgelost...

Euhm, en ivm dat fotoalbum, Damme heeft dat niet hoor, die plaatsen ook een aantal foto's online, maar indien het er te veel worden, dan moeten er ook enkele verdwijnen. Het enige wat er nu gedaan is, is dat er een link geplaatst is naar mijn persoonlijk foto-album, wat op ons forum ook staat, dus is het naar mijn gedacht net hetzelfde...

Grtz

_________________
All we need are
Two rackets
One shuttle
And lots of fun...

Afbeelding

http://www.Kimmekespics.be
http://blog.kimmekespics.be
http://badkimton.wordpress.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2006 1:02 pm 
Offline
D-Speler
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 28, 2005 11:28 am
Berichten: 74
Woonplaats: Eeklo
Het wordt op den duur zo onpersoonlijk he , anoniem posten , copyright , alles aanvragen via webmaster.
Dit is toch gewoon een forum van een sportclub zoals er zovele zijn , het kan toch allemaal veel eenvoudiger.

Ik vind dat copyright ook niet nodig hoor in ons geval.
Het forum moet makkelijk bruikbaar zijn voor de leden ( want daar is hij in de eerste plaats toch voor gemaakt ? , voor de leden ), een foto afhalen zonder copyright , weten wie wie is op het forum , dit alles moet toch mogelijk zijn.

_________________
Stijn Devooght


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2006 3:09 pm 
Offline
Recreant

Geregistreerd: do jun 02, 2005 4:01 pm
Berichten: 43
Dag Kim,

Ik heb niet geschreven dat Damme een fotoalbum heeft maar wel het volgende: Dit is anders bij Damme. Daar staat geen copyright Damme op de foto. Daar kan men direct een foto opslaan zonder de webmaster nodig te hebben
Daar is men soepeler dan bij ons. Dus waarom niet bij Eikenlo B.C?
Maar ja, waarom het gemakkelijk maken als het moeilijk ook gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2006 10:22 pm 
Offline
Recreant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 10, 2006 6:45 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Adegem
al dat gezever over tekstje copyright op de foto

ook ZONDER dat tekstje valt het onder de copyright, dus hoe je het draait of keert het valt eronder en ga er niet rond muggenziften want daarin heb je geen gelijk.
Lees dit er dan maar eens op na:
http://mineco.fgov.be/intellectual_prop ... nl_005.htm

_________________
Vancanneyt Sander
Spacepage.be - Ontdek het heelal
Poollicht.be - Real-time poollicht en zonneactiviteit
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 31, 2006 1:46 pm 
Offline
Recreant

Geregistreerd: do jun 02, 2005 4:01 pm
Berichten: 43
Hallo,

We hebben een rechtsgeleerde onder ons. Denkt u nu echt dat ik geen weet heb van wetteksten. Men spreekt eerst en vooral over een origineel werk. Lees alles zelf nog eens goed door en doe niet zo alsof u de wijsheid in pacht heeft. Men spreekt ook niet over foto's, misschien valt dit onder films.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 31, 2006 7:55 pm 
Offline
D-Speler
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 21, 2005 6:03 pm
Berichten: 87
Woonplaats: Eeklo
Foto's worden toch vermeld, want er staat duidelijk dat niet enkel kunst met een grote K wordt bedoeld. Wat origineel is, kan altijd bediscussieerd worden. Anders zouden advocaten wel geen werk meer hebben, moest elke wettekst duidelijk zijn.
Als je ziet dat een foto die jij getrokken hebt, zonder het te vragen ergens gebruikt wordt is dit nooit tof. Zeker niet als iemand anders met de eer gaat lopen.
Als je foto’s wil afdrukken is het niet echt praktisch als er tekst op staat.
Persoonlijk heb ik daar niet zo een last van als dat gewoon op foto staat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 31, 2006 8:09 pm 
Offline
Recreant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 10, 2006 6:45 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Adegem
Lees zelf ook eens beter ;)
Citaat:
Enkele voorbeelden van zaken waar weinig of geen betwisting over bestaat dat zij beschermd worden door het auteursrecht zijn: muzikale werken, boeken, een bouwwerk, schilderijen, beeldhouwwerken, toneelstukken, films. Al deze zaken zullen dus beschermd worden door het auteursrecht, ....


enkele voorbeelden staat er, wat dus ook wijst dat afbeeldingen daar ook onder vallen, dus wederom klaag ergens anders...

De foto, een origineel werk, we brengen er kunst op aan, kunst valt onder auteursrecht, de kunst is een tekst die copyrightgegevens bevat. De auteur kan dit opvatten als kunst op de foto. Wederom je bent er niet.

Trouwens wat is een origineel werk, een foto recht uit de camera, oei beetje onderbelicht we passen het beetje aan. Okee dan is het niet meer origineel. Dus mag iedereen dat kopiëren. HELEMAAL NIET!

Citaat:
Met andere woorden: het depot vergemakkelijkt het bewijs dat u het werk op die datum gecreëerd heeft, maar garandeert dat niet 100%.

Weer iets leuks :D er IS een bewijs dat u heeft ondertekend dat u toestemming heeft gegeven voor fotos van u te mogen publiceren. dus je staat nog steeds nergens.

Trouwens, als e een copyrighttekst op staat is dit de keuze van de auteur, de eigenaar waarop het auteursrecht van toepassing is.

Trouwens iets anders, een amateurfotograaf neemt bvb een portret van u, deze kan die beschouwen als kunst. Zeker als hij er mee op een tentoonstelling staat, het is een foto maar gezien als kunst. Ook daar sta je nergens.

Of misschien is het beter zo: stap naar de rechtbank van eerste aanleg, het enige wat je zal kwijt zijn is geld want winnen kan je gewoon niet.

Trouwens, je koopt een encyclopedie, er staat een afbeelding in, ja een afbeelding, een schema van één of ander iets, je kopieert het en zet het ergens op een site. Inbreuk op het auteursrecht. Dus afbeeldingen vallen er OOK onder, en ga er niet rond muggenziften het is zo.
En om daarop verder te gaan... wow mooie orkaanfoto in die encyclopedie, even kopieren en ergens op een site zetten, alweer een inbreuk op het auteursrecht.

Als je naar de rechtbank zult gaan zal je meteen weten waar je staat.

Trouwens de wetteksten van toen hebben geen inbegrip van het www, dus logisch dat er bepaalde zaken nog niet instaan MAAR ze worden wel herkend en erkend.

om nog voorbeelden aan te halen...
Gisteren kwam ik op een site die het auteursrecht had geschonden, kort samengevat:
integraal overnemen van afbeeldingen en tekst gemixed in een andere tekst samen met wat hotlinking.
Procedure:
Gerapporteerd bij de hoster wegens copyright infrigment, hotlinking abuse en overname van afbeeldingen zonder toestemming van de auteur.
Conclusie: ik kon de persoon voor de rechter dagen.

Ook ik heb al zo eens een klacht gekregen een paar jaar terug. Dit door één simpel woord te gaan gebruiken dat beschermd is door het auteursrecht, ondanks dat het een normaal woord klinkt. Ze hebben al drie rechtzaken gewonnen...

Conclusie van mijn antwoord:
Stop met muggenziften over foto's, het bewijs dat ze mochten gepubliceerd worden is er dus jammer er niet over, je hebt dat getekend en daarmee basta, ga je ermee naar de rechter doe maar gerust je staat nergens door dat je dat document hebt ondertekend.

trouwens inzake aanvragen aan de webmaster, is normaal als je de foto's wilt gebruiken inzake copyright ;)

UPDATE:

ULTIEME BEWIJS :p hehehe srr :p
Citaat:
Auteursrecht en recht van de producent van een databank
De site belgacom.be is zowel een werk dat door het auteursrecht wordt beschermd, als een databank waarop Belgacom de auteursrechten en rechten van de producent bezit.

De teksten, lay-out, tekeningen, foto’s, films, grafieken en andere bestanddelen van deze site zijn door het auteursrecht beschermd. Elke kopie, adaptatie, wijziging, vertaling, arrangement, publieke mededeling, huur of andere exploitatievorm van het geheel of een deel van deze site, onder het even welke vorm en met om het even welke middelen, zoals elektronische, mechanische of andere middelen, is volstrekt verboden behalve ingeval van voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van Belgacom.


belgacom doet het zelfs zijn foto's beschermen :p

_________________
Vancanneyt Sander
Spacepage.be - Ontdek het heelal
Poollicht.be - Real-time poollicht en zonneactiviteit
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 31, 2006 8:30 pm 
Offline
Recreant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 10, 2006 6:45 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Adegem
Owla ik zie foto's die ik heb genomen op de website oeioeioei :p wahaha srr ze ma kom :D
Ik vind het tof dat er foto's opstaan, die copyright erop kan me zelfs ni eens schelen, ik vindt het er mooi bijpassen en buitenstaanders weten meteen om welke club het ging :p
tja als gij nu zo ne foto gebruikt, ja kan ik afkomen da ge ervoor moe betalen hé, ma zo ben ik ni. Ik zou het zelfs zo zeggen: "Vrijgegeven onder de GNU/GPL" of zou ik het doen onder de CCL? zoek het maar eens uit.
Ik vindt het ronduit zinloos dat je daar zo over kunt emmeren.

_________________
Vancanneyt Sander
Spacepage.be - Ontdek het heelal
Poollicht.be - Real-time poollicht en zonneactiviteit
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling